A képzés stúdiumai
1. TANÁCSADÓI KÉSZSÉGEKET FEJLESZTŐ STÚDIUMOK
1.1.A tanácsadás pszichológiája és pedagógiája
A stúdium célja:
A tanácsadás, a konzultáció pszichológiai aspektusainak bemutatása. Betekintés nyújtása a rogersi, non-direktív szemléletű segítő beszélgetés vezetés elméleti és gyakorlati kérdéseibe, mely módszer jól alkalmazható a konzultációs, tanácsadói gyakorlatban.
1.2. Rendszerszemlélet a laktáció támogatásában
A stúdium célja:
A családokkal folytatott konzultáció sajátosságainak bemutatása, a laktációs tanácsadói gyakorlat rendszerszemléletű megközelítésének megismertetése. A rendszerszemléletű családmodell alkalmazása az anya-szoptatott csecsemő-apa triádra ill. a testvérekre. Hogyan segíthető a család a szoptatás támogatásában, a harmonikus együttműködésben.
1.3. Laktációs tanácsadói helyzetgyakorlatok
A stúdium célja:
Konkrét – előadó által hozott – esetek közös megbeszélése, demonstrálása. Az esetek közös megbeszélése az elméleti ismeretek integrálása, elmélyítése, gyakorlatba ágyazása céljából.
1.4. Egyéni sajátélmény-konzultáció
A stúdium célja:
A tantárgy célja a hallgatók személyiségének fejlesztése, önismeretének mélyítése, különös tekintettel a szoptató anyákkal, családokkal, illetve a velük kapcsolatba kerülő szakemberekkel való együttműködés szempontjából kiemelkedő jelentőségű területekre. A cél annak felismerése, hogy a saját tapasztalatok, élmények hogyan befolyásolják az empátiás, kommunikációs, konfliktuskezelő képességeket, hogy a hallgatók a reálisabb önismeret birtokában hatékonyabban tudják kezelni a munkájuk során fellépő problémákat, konfliktusokat.
2. LAKTÁCIÓS ELMÉLETI STÚDIUMOK
2.1. A laktáció biológiai alapjai
A stúdium célja:
Az emlőmirigy makro-és mikroszkópos felépítésének, a csecsemő szájüregi anatómiájának és alapvető élettani funkcióinak, valamint a laktáció élettanának bemutatása. Az anyatej összetételének és immunológiai jelentőségének, a csecsemő tápszerekkel, a szoptató anya táplálkozásával, a szoptatás és gyógyszerszedés kérdéseivel kapcsolatos tudnivalók ismertetése.
2.2. Az egészséges csecsemő és természetes szükségletei
A stúdium célja:
A csecsemőfejlődés általános jellemzőinek, a csecsemő normális viselkedésének, táplálkozásának, szokásainak és szükségleteinek átfogó ismertetése.
2.3. A csecsemőtáplálás szociokulturális vonatkozásai
A stúdium célja:
Bemutatja, hogy a társadalmi, kulturális, etnikai környezet és a történelmi hagyományok, a vallás milyen módon befolyásolják a szoptatást, milyen tendenciák érvényesülnek jelenleg, milyen lehetőségek kínálkoznak a kedvező és kedvezőtlen tendenciák befolyásolására.
2.4. Hivatásetika
A stúdium célja:
A laktációs szaktanácsadóra vonatkozó etikai és jogi kérdések megismerése és ezek alkalmazása a gyakorlatban.
3. KLINIKAI ISMERETEK STÚDIUMCSOPORT
3.1. A laktáció támogatásának elméleti és gyakorlati kérdései
A stúdium célja:
A szoptatás normális menetének megismerése és a sikeres szoptatás elősegítéséhez szükséges ismeretek megszerzése. A stúdium magában foglalja a szoptatás során felmerülő gyakori kérdések megoldását és a szoptatás menedzsmentet különleges helyzetekben.
3.2. Az anya testi-lelki egészségének laktációs vonatkozásai
A stúdium célja:
A szülés komplikációival ill. az anya betegségeivel, kóros állapotaival összefüggő szoptatási problémák és ezek megoldásának ismertetése.
3.3. A gyermek testi-lelki egészségének laktációs vonatkozásai
A stúdium célja:
A csecsemő betegségeivel és kóros állapotaival összefüggő szoptatási problémák, táplálási nehézségek és a megoldási lehetőségek ismertetése.
3.4. Klinikai laktációs tanácsadási gyakorlat
A stúdium célja:
A tanácsadás és segítségnyújtás gyakorlati ismereteinek megszerzése nemzetközi laktációs szaktanácsadói vizsgával (IBCLC) rendelkező tapasztalt oktató mellett töltött kórházi gyakorlat során.
3.5. Terepmunka tutoriális kíséréssel
A stúdium célja:
A tanácsadás és segítségnyújtás gyakorlati ismereteinek megszerzése nemzetközi laktációs szaktanácsadói vizsgával (IBCLC) rendelkező, tapasztalt oktató mellett. Formai követel¬ményeknek megfelelő laktációs szaktanácsadói dokumentáció gyakorlása.
4. HIVATÁS INTEGRÁLT ALKALMAZÁSÁT ELŐSEGÍTŐ STÚDIUMOK
4.1. Nemzetközi állásfoglalások ismerete
A stúdium célja:
A csecsemő- és kisgyermektáplálással, valamint szoptatás támogatásával és védelmével kapcsolatos nemzetközi ajánlások, állásfoglalások és irányelvek ismertetése.
4.2. Kutatási eredmények elemzése
A stúdium célja:
A stúdium a laktációval, szoptatással, csecsemőtáplálással, laktációs szaktanácsadással kapcsolatos kutatási eredmények szakszerű és pontos értelmezésére való képesség elsajátítására irányul. Segít a magyar és angol nyelvű szakpublikációk biostatisztikai szókincsének értelmezésében és korrekt használatában. Betekintést nyújt a bizonyítékokon alapuló orvoslás fogalmaiba.
4.3. Esetmegbeszélés, tevékenységkísérés
A stúdium célja:
A hallgatók által hozott esetek, tanácsadási feljegyzések elemzése. Az elméleti tudás átültetése a gyakorlatba – az anamnézis felvétele, megfigyelés és kritikus gondolkodás alkalmazásának gyakorlata, valamint a hallgatók által hozott esetek, tanácsadási feljegyzések elemzése.
4.4.Laktációs ismeretek közösségi oktatásának kommunikációs és módszertani alapjai
A stúdium célja:
A prezentációkészítés technikai és módszertani alapismereteinek oktatása; mini oktatási modulok készítésének gyakoroltatása.
4.5. Szakdolgozati szakszeminárium
A stúdium célja:
A stúdium célja, hogy a hallgató megismerje a szakdolgozat és tudományos írásos munkák készítésének kritériumait, munkamódszereteit. Konzultációs lehetőség biztosítása a dolgozat megírásához. Szakdolgozati tématerv és vázlat elkészítése a szakdolgozat sikeres megírásához.
5. TERVEZETT VÁLASZTHATÓ STÚDIUMOK
5.1. Irodalomkutatási módszerek
A stúdium célja:
A humán laktációval kapcsolatos online szakirodalom hozzáférésének lehetőségei. Ismert hazai és nemzetközi adatbázisok bemutatása, az információkeresés komplex technikái.
5.2. Szakirodalom-feldolgozási kurzus
A stúdium célja:
A releváns legújabb kutatási eredmények megismerése a humán laktáció területéről.
5.3. Primer prevenciós programszervezés
A stúdium célja:
Primér prevenciós célú közösségi programok szervezési gyakorlatának készségszintű elsajátítása. Alkalom biztosítása a programvezetői szerep csoportos szupervízióval való kísérésére.