Oktatási módszerek

  1. Interaktivitás
    Tanfolyamunk célja nem a puszta ismeretközlés. Alapvető szempontunk az interaktivitás, az oktatás menetét jelentősen befolyásolják a hallgatóság részéről érkező visszajelzések. Az egészségügyi személyzet munkáját a személyes tapasztalatok is befolyásolják. Ezért tanfolyamunkat rövid bemutatkozással, beszélgetéssel kezdjük, ahol az is szóba kerül, ki milyen élményeket szerzett ezzel kapcsolatban anyaként és egészségügyi dolgozóként. Megbeszéljük azt is, hogyan érintette őket a táplálkozási ajánlások változása, honnan, milyen formában szereztek tudomást az újdonságokról, meggyőző volt-e számukra a változtatás iránya. Így már az első órában felmérhetjük, milyen alapismeretekre, személyes tapasztatokra hagyatkozhatunk, esetleg milyen indulatok befolyásolják a jelenlevők viselkedését. Minden oktatási szegmens után és közben is lehet kérdéseket feltenni, ezeket közösen vitatjuk meg, az esetlegesen különböző tapasztalatok ütköztetésére, a problémák megbeszélésére is sor kerülhessen.

  2. Oktatási segédanyagok
    A hallgatóknak nyomtatott formában kiosztjuk a tanfolyamon elhangzó ismeretek összefoglalását. Fényképekkel, táblázatokkal segítjük az oktatást. Különös hangsúlyt fektetünk a kérdezés módszereire, vagyis az anamnézis felvételére. Javaslatot teszünk a szoptatási tanácsadás dokumentálására is.

  3. Szituációs játékok
    Konkrét tanácsadási helyzeteket elevenítünk meg. A hangsúlyt az ismeretek átadásának módjára, stílusára helyezzük, az egyenrangú felek közötti kommunikáció lényegét több szemszögből is bemutatjuk. Szerepcserés játékaink keretében alkalom nyílik arra, hogy a védőnő, csecsemősnővér az anya szerepét játszhassa el, a látottakat pedig közösen beszéljük meg.

  4. Esetmegbeszélések
    Felvetjük a leggyakoribb szoptatási problémákat, s a hallgatóság tapasztalatai felől érdeklődünk. Néhány konkrét esetet prezentálva a hallgatóságnak alkalma nyílik a kollektív tanácsadásra, utána pedig elemezzük az elhangzottakat. Lehetőség van egyedi esetmegbeszélésre is.

  5. Csoportmunka
    Néhány példa:
    • Szoptatási, fejési segédeszközöket osztunk ki a hallgatóságnak, két-három főnek kell egy-egy eszközt közelebbről bemutatnia a többieknek. Milyen helyzetben ajánlható a használata, hogyan működik, milyen tisztasági rendszabályok szükségesek.
    • Tápszermarketinggel foglalkozó tanfolyamunkon tápszeres dobozokat, reklámkiadványokat osztunk ki a hallgatóságnak, két-három főnek kell egy-egy tárgyat megvizsgálnia, és a kódex sértéseket a többieknek bemutatnia. Hogyan válik az egészségügyi dolgozó ingyenes reklámhordozóvá? Milyen viselkedés várható el egy egészségügyi dolgozótól a csecsemők egészségének védelme érdekében?
    • A tanfolyam végén 4-5 fős csoportokban ötleteket dolgozhatnak ki a hallgatók arra vonatkozóan, hogy a hallottakat hogyan próbálják munkahelyükön átültetni a gyakorlatba. Milyen változtatások szükségesek az eddigi gyakorlathoz képest? Milyen akadályokkal kell szembenézniük? Hogyan lehet ezeket leküzdeni?

  6. Gyakorlat
    A tanfolyam helyszínétől függően egy bababarát kórház szülészetének, szoptatási ambulanciájának megtekintése, vagy a szülészeten uralkodó szemléletmód feltérképezése, megbeszélése. Hogyan támogatja vagy gátolja a laktáció megindulását és gördülékenységét, az anya-gyerek páros egymásra hangolódását az osztályon érvényesülő gyakorlat? Milyen tudományos tények, gyakorlati megfigyelések támasztják alá az adott gyakorlatot?